Het wordt steeds leuker - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Marjet, Eva, Vincent, Astrid en Lisanne - WaarBenJij.nu Het wordt steeds leuker - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Marjet, Eva, Vincent, Astrid en Lisanne - WaarBenJij.nu

Het wordt steeds leuker

Door: Marjet, Astrid, Lisanne, Eva en Vincent

Blijf op de hoogte en volg Marjet, Eva, Vincent, Astrid en Lisanne

22 Juli 2013 | Oeganda, Kisoro

Blog 21/22juli

Lieve allemaal,
21 juli: deze dag was een echte traditionele rust-zondag, zoals ze die hier kennen. Wil, Aagje, Marjet, Vincent en Astrid gingen dit keer naar de kerk, en Lisanne en Eva waren dit keer aan de beurt om uit te slapen. Iedereen in de kerk was heel enthousiast, en de sfeer was heel anders dan kerken in Nederland. Er werd voornamelijk gezongen, gedanst en geklapt. Verder was deze zondag vooral doorslapen en spelletjes spelen. Niks was namelijk open aan winkels of scholen.

22 juli: Vandaag was het tegenovergestelde van de zondag. Heel veel drukte en activiteit. We zijn vandaag maar naar 1 school geweest, maar dan wel eentje met maarliefst 1458 kinderen!! Toen we daar aankwamen werden we bijna omvergelopen/geplet door ons overenthousiaste welkomstcomité. Gelukkig was de vriendelijke directeur er om de kinderen in toon de houden. Het werd bijna angstaanjagend hoe graag ze dichterbij wilden komen, ze begonnen bijna te vechten, en gingen aan ons haar en huid trekken. Het gaat hier heel anders aan toe dan in Nederland, hier vinden ze het normaal om de kinderen tikjes te geven met bamboestokken, om ze op afstand te houden.
Op ons verzoek werden de kinderen in drie grote groepen verdeeld, om om de beurt naar de kerk van de school te komen om daar ons poppenkastspel te bekijken. De eerste groep was nog heel jong en begreep het niet helemaal.  De andere twee groepen deden hartstikke leuk mee, en de directeur was op z'n minst net zo enthousiast. Hij vertaalde het hele stuk van engels naar de lokale taal, en zong met ons eigen geschreven nummer mee. Na de drie poppenkastvoorstellingen begon de pauze, en was het voor ons onmogelijk om de kerk uberhaupt uit te komen, ivm de drukte.
Na de pauze hebben we 18 meisjes uitgekozen om 2 kleine hockeyelftallen te vormen. We hebben ze aangekleed met hockeytenue's die we van HDM hadden meegekregen. Van lesgeven was toen geen sprake meer. De andere kinderen waren allemaal naast het veld in het gras gaan zitten. Na tien minuutjes uitleg en oefening begon het wedstrijdje (team oranje-team zwart). Wat zijn het een fanatieke kinderen. En niet alleen de kinderen, maar ook de gymleraar die binnen een half uur alle regels uit zijn hoofd had geleerd. Hij kon ons dus helpen fluiten. Nu weten we dat de sticks en tinue's goed terecht zijn gekomen. Deze dag behoort misschien wel tot de categorie leukste dagen.

Om vijf uur hadden de vier meiden een afspraak met vier meisjes van Seseme Girl's school. Het gesprek begon een beetje ongemakkelijk bij beide kanten, een beetje geforceerd:"laten we een goed gesprek beginnen"-sfeer. Na een tijdje werden we allemaal wat losser en was het uiteindelijk hartstikke gezellig en wilden we zelfs blijven slapen toen ze ons hun 'dormitory' lieten zien, waar ze met 90 in slapen.

Morgen weer een nieuwe dag vol nieuwe verrassingen! We hebben er zin in

Groetjes uit Oeg

• 22 Juli 2013 - 21:18

Arjan Offerhaus:

hi allemaal,
    Wat een superleuke blog, we genieten van jullie verhalen. Het is bijzonder wat jullie meemaken, de tegenstellingen, de schrijnende armoede, die je nu van zo dichtbij ziet, maar ook het grote plezier om de kinderen wat te leren, met ze te sporten en te merken hoe blij zij worden van jullie poppenkast, de ballonnen, de aandacht. Een tijd om alles in je op te nemen, een ervaring voor altijd. Fantastisch om te lezen hoe jullie er voor gaan om dit tot een succes te maken!
    liefs, Maurits en Arjan

• 23 Juli 2013 - 11:20

Fam. Schuitema:

Lieve oeg-groep,
    Wat geweldig te lezen dat het daar zo geweldig gaat. Al die enthousiaste kinderen! Super dat het poppenspel zo'n succes is. (Muziek van Bobbie wordt daar nog populair:).
    We zijn ook heel benieuwd naar de foto's. Geniet nog van alles wat je meemaakt. We lezen graag jullie volgende blog.
    Liefs,
    Monique en Rob Schuitema

• 23 Juli 2013 - 20:41

Judith Spruijt:

Hallo allemaal, heel bijzonder om telkens weer van die uitgebreide verslagen te krijgen uit t verre Oeganda. Wat n intensieve week hebben jullie achter de rug. Goed dat daar zondag nog n echte rustdag is. Hoop dat lisanne alweer wat beter is. Kijk met verwachting naar jullie volgende verslag uit. Liefs judith

• 23 Juli 2013 - 22:30

Annette Vroom:

lieve allemaal,
    Wat genieten wij van jullie verhalen en wat een indrukken doen jullie op!! Mooi dat jullie poppenspel zo goed aanslaat. Heel bijzonder. Lekker zo'n echte rustdag op zondag en dan de tegenstelling op maandag met kinderen die om jullie aandacht vechten. Geniet nog van de komende dagen en we kijken uit naar jullie verhalen.
    Liefs Annette en Rob

• 24 Juli 2013 - 17:34

Bonmnemaman Ines Sojphileon Marionalbisido:

message depuis Frontignan :
    nous rattrapons les messages non lu s depuis quelques jours ... quelle experienxce, que d'activites ...impressionant ... vous semblez avoir de nombreux et intenses contacts avec les enfants.
    j'espere que le canon de papa tiendra encore qques jours ......(euh...je veux dire le CANONNE !!!).
    Ines attend les girafes ballons d'Astrid ! Bisous ma jolie
    Groetjes aan jullie !